Monday, November 9, 2009

JANGANLAH EMO: KARENAH BIROKRASI



Hahahaha gambar ni aku cilok dari Lati0s punyer FB.. siot adakah ditagnyer nama aku sorang kat gambar ni hahahahahaha faust , BS, dan dia sendiri takder plak di tag sedangkan drg ni jugak adalah ahli - ahli persatuan budak emo Se - Malaya...


Semenjak dua menjak ni aku mmg sikit emo... emo mengalahkan My Chemical Romen... Nasib baik aku dah jual pisau toreh aku kat ebay kalau tak huh mesti aku kelar / toreh lengan sambil layan nangis wakakakakakaka. Bagi yang berperasan sejak dua menjak ni aku banyak menyentuh tentang perihal karenah birokrasi... hahahahaha aku ni eventough boleh di kategorikan sebagai gomen opiser tapi aku sgt2 lah anti ngan karenah birokrasi ni... mmg macam sial la...

Ni sambungan cerita karenah birokrasi aku ngan hospital... errr operation dah dah siap.. syukur la semuanya ok walaupun yang kena bedah masih terlentang sakit tapi progressnya amat baik. tup tap tup tap dah seminggu lepas operation then check appointment isk sabtu ni kena p spital balik utk bukak benang jahitan tu. Then pigi la.. kali ni tak banyak karenah.. sampai jer terus masuk then kerat2 siap complete.. tapi lucu jugak aku tengok doktor tu.. terhegeh - hegeh nak buka benang tu... sampai nurse yang bantu dia tu geram.. then nurse tu tak tahan sound doktor tu.. meh la biar aku yang bikin... then doktor tu tersipu - sipu kuar dari operation room heheheheh nampaknya nurse tu lagi experience hehehe org yang kena potong pun mengakui akan fakta ini hehehehehe... isk biar betul doktor ni... dia dapat jadi doktor pakai lesen terbang ker? ataupun p beli sijil medical kat Indonesial? tutup cerita doktor selesai buka benang then aku tanya la nurse tu.. "err mc dah nak abis isnin ni tapi tengok ngan keadaan org yang kena potong ni errr rasanya tak dapat nak perform kat tempat kerja... nak bergerak ke pintu pun terhenjut - henjut isk.. then aku tanya.. boleh tambah ker cutinye ni nurse (aku panggil nurse tu amoi pasal nampak masih muda lagik hehehehehe) then amoi tu jawab .. drg tak boleh kasih MC kalau nak MC hari isnin nanti kena p wad kecemasan then periksa kat situ then minta extent MC tu.. hehehe

Aku bukan nak ngada2 utk tambah cuti... kalau ikut hati aku p beli jer MC tu... tapi ni betul2 punya sakit la... kalau aku jadi majikan then tengok org bawahan aku sakit gitu p kerja  gerenti aku suruh balik rumah berehat.. buat susah jer kat opis.. kalau ada apa2 mmg kalut jadinya... tapi apa boleh buat majikan org yang kena potong ni adalah seorang perampuan sihir yang di sumpah oleh nenek kebayan kena tinggal laki.. So, korang faham2 la perangai dia. Ngko kena demam cikinpok pun boleh dia persoalkan napa tak datang kerja ni kan plak kena kerat2.. ari tu kalau boleh lepas kena kerat esok mesti masuk p kerja kakakakakakaka macam hanjing....

Tersebut la kisah hari isnin.. (hari ni..) hehehehe p la wa kecemasan seperti yang di suruh oleh amoi nurse masa sabtu yang lalu.. hehehehe masuk kecemasan then sini drg kata isk u tak boleh pigi sini la... kalau nak p klinik kat Luyang or klinik kesihatan Inanam (please someone tolong aku mentionkan jarak antara kedua klinik ni kepada org yang tak tau kat mana lokasi sebenar) ic... dah beratur tunggu gitu jer dia kata? bukan ker kes tu start dan di diagnose kat sana? semua file dan maklumat ada kat sana? kan ker senang nak rujuk? nak pass p tempat lain apa ker jadah nyer tak ker kena check dari awal semula.. kecuali la doktor2 tu ada ilmu sihir ataupun kalau nak moden sikit hikmat telepati.. isk isk isk... rupanyer terjumpa lagi karenah BIROKRASI....

mau tak mau p la klinik kesihatan Luyang.. ambik number balik tunggu then jumpa.. seperti biasa mmg kena check la nasib ada bawa discaj note senang drg nak rujuk kalau tak silap2 boleh kena potong balik.. macam sial... last2 dapat la top up seminggu lagi cuti heheheh harap2 seminggu lagi yang kena potong ni bertambah sihat then terus boleh p makan steam boat kat taman tun fuad.... aku masih tak faham kenapa doktor kat emergency tu tak boleh kasi MC... aritu boleh la plak.... tu nasib yang ada keta sendiri pigi hospital... kalau yang kurang mampu bnak beli keta.. p ikut bas.. takkan lagi parah.. terhenjut - henjut p tahan bas pigi luyang rasanya kena tukar dua kali bas hahahahahahahah parah... wooiii PM dah kata Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan... Korang kena berusaha jangan nak kejar markah penuh korang kat SKT tu jer.. pelanggan tu jangan diabai nanti free kena maki.. jahanam!!!!

Wednesday, November 4, 2009

BELACAN: KARENAH BIROKRASI



Kalau baru - baru ni aku ada buat entri pasal Lif Bomba: Karenah Birokrasi... aku nak sambung lagi cerita birokrasi ni berikutan daripada sesuatu yang aku terbaca kat surat kabar baru - baru ni... Sebelum tu korang baca la dulu apa cerita yang aku baca kat surat kabar tu...



Penjual belacan mangsa birokrasi


KETIKA mula-mula saya tonton berita seorang mak cik tua yang disaman kerana belacan, saya memuji penguasa tempatan yang begitu tegas menjalankan tanggungjawab. Pada masa sama, terselit juga perasaan kasihan terhadap mak cik terbabit yang ingin mencari rezeki dengan menjual belacan.

Kalau difikirkan juga bagaimana mak cik itu tahu yang belacannya tidak mengandung 25 peratus protein, dan kalau ditanya pun apakah protein kepadanya, memang beliau pun tidak tahu.

Bukan niat saya hendak mempersoalkan undang-undang tetapi biar berpada. Mungkin mak cik itu boleh diberi amaran atau tunjuk ajar yang betul menjual belacan, bukan dengan menghukum sedemikian rupa.


Saya juga terfikir jika tindakan yang begitu tegas terhadap mak cik yang hanya menjual RM2.50 sepaket.

Apakah agaknya tindakan kerajaan terhadap kakitangan awam yang meluluskan dua set komputer riba berharga RM9,000 satu set dengan harga RM84,000 atau satu liter minyak petrol dengan harga RM300.

Pelbagai lagi harga barangan yang tidak masuk akal seperti dalam Laporan Ketua Audit Negara. Tentu duit yang digunakan itu daripada cukai rakyat. Kita sekarang dihujani pelbagai kempen integriti dalam kehidupan walhal sebahagian mereka yang berkuasa hanya memandang enteng perkara itu.

Mungkin integriti ini hanya untuk mak cik yang menjual belacan, penjual burger dan penjaja makanan. Baru-baru ini juga Cuepacs yang mewakili kakitangan awam inginkan bonus sekurang-kurangnya dua bulan gaji.

Adakah adil kerajaan tahun demi tahun memenuhi segala kehendak mereka tetapi setiap tahun juga Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan pelbagai tuntutan yang tidak munasabah.

Ingin juga saya lihat mereka yang tidak bertanggungjawab ini dihukum tetapi apakan daya kuasa bukan di tangan saya. Mungkin Laporan Ketua Audit Negara hanya laporan tahunan semata-mata.

K ISMAIL,
Taman Saga, Mentakab.


sumber: Berita Harian

Hahahahahaha kesian aku ngan mak cik tu.. benda ni sepatutnya kita guna budi bicara kita sebagai manusia yang menjalankan dasar.... Dimana EMPATHY kita sebagai manusia... dah mmg dia salah tapi kasi amaran jerlah suruh dia amik sijil ker lesen ker dan apa2 yang patut... Oleh itu, ini pesanan aku kepada semua pegawai - pegawai kerajaan dan terutamanya bahagian penguatkuasa... kurang2kanlah karenah birokrasi di dalam perkhidmatan kita. Kan PM dah kata hari tu 1 Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan...



Tuesday, October 27, 2009

LIF BOMBA: KARENAH BIROKRASI


Aku agak pelik sedikit dengan kehadiran LIF BOMBA di setiap bangunan... adakah lif tu untuk bomba jer? org lain tak leh pakai.. polis nak guna kena ada lif polis... kalau kebakaran kita tak bole guna lif kena guna tangga. So, apalah kononnya guna lif bomba tu? hehehehe aku tau la bomba tu bukan saja berfungsi sebagai pemadam api.. tapi banyak lagi la... contohnya ari tu rumah aku ada sarang tebuan tanah.. hehe panggil bomba minta tolong removekan sarang tu... kalau ada kemalangan pasukan bomba jugak la yang kena panggil... sebenarnya entri ni aku bukan nak cerita pasal lif bomba tapi aku nak cerita pasal lain....

Baru2 ni aku ada urusan kat spital kerajaan... kat mana spital tu tak payahlah aku nak mention... apa yang aku nak tulis ni bukannya nak kutuk mana2 cuma aku nak cerita pengalaman aku di dalam berurusan dgn pihak hospital kerajaan. kalau korang p spital mesti korang perasan ngan amalan 5 S yang di praktikkan oleh pihak pengurusan hospital mmg bagus jugak la pasal ni boleh meningkatkan kualiti perkhidmatan. Walaupun layanan staff hospital kira boleh tahan... takde aku kena jururawat yang masam muka... staff semua bagi layanan bagus persekitaran pun bersih.



Namun satu yang aku tak berkenaan ngan sistem birokrasi yang berlaku kat spital ni. Eventough tak la teruk sangat tapi perkara ni patutlah dibuang terutamanya dijabatan - jabatan kerajaan. Ada urusan yang sepatutnya mudah jadi susah gara2 amalan birokrasi ni. Katakanlah kita nak masuk wad... aku memohon utk ditempatkan ke wad kelas pertama atas faktor keselesaan dan tak la kekok sangat kalau ada sahabat handai dan saudara mara yang datang melawat. Benda ni aku kena turun naik lif sampai 3 kali.... kalau nak masuk 1st kelas kena ada surat dari jabatan kalau kakitangan kerajaan... tapi kalau org tu masuk hari sabtu takder surat jaminan pasal opis tutup tak boleh nak proceed.. kena tunggu Isnin baru boleh masuk. Bagi aku perkara ni boleh dipermudahkan dengan cukup menunjukkan kad jabatan then surat jabatan tu boleh di beri kemudian apabila opis dah buka pada hari Isnin. Ini tidak kena tunggu isnin jugak baru boleh masuk. Aku paham la jugak staf2 spital tu hanya menjalankan tugas dan takder la aku nak marah2 kat dorang.

Pastu satu hal... aku tanya camner nak urus masuk wad 1st kelas ni... aku kena tanya kat kaunter pendaftaran pastu aku turun la ke kaunter pendaftaran... amik number beratur... sampai giliran aku mention apa urusan aku. then aku kena suruh pigi atas balik tanya kat drg sama ada boleh masuk ker tidak... ada wad kosong ke tidak... then aku tak banyak cakap aku naik balik kat atas tanya org kat atas... drg kata boleh masuk n ada wad kosong... then aku kata proceed la... heheheh drg last2 suruh aku p bawah lagik untuk check in... isk isk... turun bawah kena amik number lagik... korang nampakkan camner benda ni boleh dipermudahkan? kat opis tu ada telepon kalau takat nak tanya apa salahnya staff kat bawah tu call kat wad atas tanya status pesakit dan kekosongan bilik 1st kelas kan mudah urusan... aku tau la situ hospital dan bukannya hotel yang kita suka hati nak check in check out.. tapi kononnya ada ISO certified. semua tu kononnya nak ikut ISO standard la kot ntah la... tapi bagi aku ni adalah dari budi bicara pegawai bertugas... empahty.... dan keprihatinan.

Walaupun dapat masuk ke wad kelas pertama tapi urusannya taklah selicin yang disangka... aku nak kasi tau kat korang kalau korang tu pegawai kerajaan dan korang takde experience masuk wad ni korang kena sedia surat jaminan dari majikan korang baru korang boleh pigi proceed masuk wad 1st kelas. Then jangan lupa bawa depositnya sekali.Aku takder nampak cacat celanya akan sistem yang dibuat oleh pihak hospital. Masalahnya cuma keprihatinan aku tau bukan aku sorang jer yang korang nak layan... tapi kalau semua org korang layan gitu apa kes?

Lepas discaj dari wad... lepas seminggu kena datang review untuk tengok progress then aku datang... seperti biasa kena isi borang lagi... padahal semua data dah ada kat dorang... ok la tak banyak mana pun kena isi.. aku akur tetiba diberitahu kena stay lagi kat spital isk isk masuk wad lagik.. tapi kali aku rasa mudah la berurusan pasal ari tu dah masuk then masuk balik everything fixed la sudah... masuk wad staff kat wad tu dah kenal dah.. then seperti biasa drg minta aku berurusan ngan kaunter kat bawah.. tapi kali ni aku dah tau trick dia.. aku tanya la keadaan macamana boleh masuk kat wad 1st class ker (kalau keadaan korang serius drg tak kasi masuk wad 1st kelas... drg letak kat wad kes yang perlu attention)then tanya ada kosong ker tidak.... dah tanya semua ok then aku turun... kat bawah tanya boleh masuk tapi drg minta lagik surat jaminan... uiks minggu lalu dah kasi pastu kali nak kasi lagi? kan ker surat tu valid selama 3 bulan.. ni baru seminggu takkan dah expired kot.. kan ker segala urusan check in yang aku buat akan di masuk ke dalam rekod penama yang sama... then drg boleh rujuk balik surat tu.... aku usha2 rupanya boleh guna surat yang diphoto copy.. uiks lagi la pelik takkan la drg takboleh rujuk rekod minggu lalu?

Alasan yang aku terima simple jer.. mmg prosedur dia macam tu? then aku argue punya argue pasal macam tak logik la nak surat tu sampai dua tiga kali... urusanpun bukannya dah berlalu dua tiga tahun.. kalau itu wajarlah... ini baru minggu lalu.... last2 baru la aku tau drg ni malas nak rujuk2 fail ni... isk bz konon byk org dia kena layan... isk jadi aku ni tak payah la di layan sebagai pelanggan.. duit deposit dah ada dalam tangan pun drg taknak layan? hahahah ni la karenah birokrasi.... apa pendapat korang? korang ada pengalaman yang berbeza? bagi aku ni la pengalaman aku yang pertama menjadi mangsa karenah birokrasi... perkara ni patut dihapuskan... Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan....