Friday, September 12, 2008

MY GEARS II - Kronologi pertemuan dengan Laney

Sebelum korang baca post ni pastikan korang baca MY GEAR yg mula2 pasal ini adalah sambungannya.... hari tu aku tak sempat nak tulis... gambarajah di atas adalah amplifier yg sedang aku gunakan sekarang ni... nak biodata dia? errrmm tengok kat bawah ni:

NAMA PENUH: LANEY EXTREME LX35D

Power RMS 30 Watts
Inputs 1x Jack
Channels 2 (Clean and Distortion)
Equalisation Global Bass, Mid and Treble
Reverb DSP
Line Out No
Footswitch FS2 (Not Included)
Speaker connections No
FX Loop(s) No
Drivers 1x10" Custom Driver
Cabinet Design Black metal corners, gloss metal grille and rubber feet
Master Effects Level Controls Yes
Effects DSP
Headphone Socket Yes
CD Input Yes (Phono)
Kick Proof Metal Grill Yes
Weight 12.25 Kg
Dimensions (mm) Width 403 x Height 368 x Depth 278

Seperti Ironbird, Laney jugak bukannya apa yang aku mau pada mulanya.... Sebelum tu aku mmg benar2 suka dengan Crate Amp. Sebelum aku meneruskan cerita ingin aku perkenalkan dulu sapa Crate ni....

NAMA PENUH: CRATE FLEXWAVE (FW) 65

The envy of all weaker amps, the Crate FlexWave65 is a mid-sized combo amp utilizing our now-legendary FlexWave™ Evolution 5 preamp and patented Sequential Cascading Gain™ technology to pump 65 watts of mind-boggling rich, articulate tone through a single 12" speaker. Variable 3-channel operation lets you switch between clean, dirty and saturated channels with the included remote footswitch. Don’t pass out yet, because it includes a whopping 18 DSP effects to add separate delay, modulation and reverb to your sound. Crate’s legendary Channel Tracking™ technology automatically stores your effects settings for each channel and recalls the settings as you switch between channels using the footswitch we include—it’s a dance that can only be described as "beautiful." Dial in the perfect tone by tweaking the overtly musical onboard 3-band EQ, and for even more punishing leads, the Solo channel features our proprietary Shape Control circuit, which, if we told you how it worked, we’d have to kill you. 
65 watts RMS
1 x 12" speaker
3 channel operation
DSP with separate controls for effects, including delay, reverb
CD/MP3 input
Built-in tuner


Kalau korang nak tau macam mana aku boleh suka dengan Crate.. ok lepas aku beli aku punyer B.C Rich N.J Series Ironbird (pokai aku di buatnya) aku terpikir plak nak dapat kan sebijik amp yg boleh di pasangkan ngan Ironbird ni. Aku ni selain daripada meminati irama Horror Punk aku layan gak muzik Death Metal terutamanya band Cannibal Corpse (minat sgt ngan band ni hingga lirik lagu Mi Scusi - Extreme Satisfaction adalah sambungan tajuk2 lagu mrk) dan juga band2 yg sewaktu dengannya. Aku minat ngan sound dorang yang berat dan bertenaga, terus terang aku katakan aku mau sound camtu la yg di adaptasikan kepada sound Horror Punk Mi Scusi (berat sangat yek? hehehehe tapi unik kan bagi band punk?). Kebetulan gitaris drg ni menggunakan gitar B.C rich but lain model la sama jenama ngan gitar aku hehehehe aku check plak amp yang di gunakan oleh mereka.. huhuhu masa tu apa yang aku dapat tau mereka guna amp CRATE (tak tau la kalau skrng drg tak guna crate lagi). Then aku wondering di mana aku nak cari Crate ni then aku p la surf Crate Official website utk mendapatkan info product mereka. Then aku tersuka la Model FlexWave 65 (masa ni harga dia aku lum tau lagi). Dengan pengalaman semasa aku menagih cinta daripada Kelly aku gunakan sepenuhnya pada masa ini... Duit dah ada dlm tangan then aku mulakan pencarian... Mula - mula aku p tempat aku beli Ironbird pasal masa tu 2 - 3 sebelumnya aku ternampak kat kedai tu ada amp Crate. Tapi malang lagi aku sekali apabila taukehnya memberitahu aku bahawa mereka no longer menjual jenama Crate berikutan harganya meningkat 2 kali ganda (taukeh tu pun tak tau kenapa ia berlaku) dengan kesimpulan amp tu terlalu mahal utk di jual berdasarkan market yang wujud kat tempat aku ni... kira dorang taknak ambil risiko utk rugi... Harganya masa tu mmg di luar kemampuan aku.... kali ni aku benar2 hampa.... walaupun pada hakikatnya aku tak tau pun performance sebenar Crate yang baru aku kenali ini... kalau takat Peavey & Marshall biasa la saja bagi aku...

Bimbang fund utk amp aku ni terpakai dengan aktiviti yang tak berfaedah aku terus kan usaha mencari gantinya... 

Masa ni aku terlibat secara langsung dengan proses rakaman album ketiga Kumpulan Black Metal tersohor kepulauan Borneo iaitu Mantak. Owner studio tpt kami merakam adalah Mr. Roger Wang yang juga sorang artis yg aku suka + artist yg endorse product gitar Yamaha...  aku round kat studio ni terdapat satu section barangan utk di jual.. kat sinilah aku terjumpa ngan Laney tetapi masa tu LXD belum ada lagi still MXD hardcore series. Aku test power dulu amp ni masa tu aku guna Mx65D puh kencang jugak amp ni dalam hati aku... walaubagaimana pun aku belum tergerak utk membelinya... aku nak round dulu cari tempat lain sehingga aku puas hati...

Sebulan sudah berlalu, pencarian tetap hampa.. dari survey yang aku collect rakan2 terdekat aku termasuklah anggota band Mantak.. memberi feedback yang baik kepada brand Laney ni. Then aku tekad kali ni nak dapatkan Laney la untuk bergandingan dengan Ironbird aku... Aku kembali ke Studio Rakaman utk angkat MXD yang sku test tu.. tup tap tup tap.. sampai sana rupa2nya stock sudah habis kena pajak oleh someone.. adei melepas aku... walaubagaimanapun aku sampai tepat pada masanya yang mana ketika itu LXD model selepas MXD menyerang pasaran. Tapi masa tu baru kuar of course harganya mahal.. pasal aru kan jadi aku kena la aku tambah sikit lagi duit utk mendapatkannya.. (pandai juga drg buat marketing)

oleh itu, hingga sekaranglah aku masih guna LXD series ni performance dia boleh tahan dan menepati apa yang aku mau... boleh main direct amp pun mmg sedap bunyinya.. dan yg paling best ianya tahan pukul punya amp.. aku pernah test main kat org kawin volume level dalam 6 aku main more than 3 hour performancenya masih maintain....  buat masa ni aku rasa aku masih akan menggunakan amp Laney ni kecuali la ada org nak sponsor aku amp Randall KH2 stack hehehe then i'll switch to Randall....

Nama Penuh: Randall KH120RHS
Introducing the new KH120RHS stack and the smaller but mighty KH15 practice amp. Kirk made it very clear from the start that he wanted to develop a full line of amplifiers that would provide fans his signature tone at any price point. Built using the same tone circuit as Kirk’s MTS head, the new KH120RHS half stack includes the 120 watt KH120RH head and KH412 cabinet with Celestion 50 watt speakers. A perfect stack for the serious up and comer, the KH120RH head has dual Gain stages for added versatility and has enough power to cut thru any mix. 

KH120RHS
INCLUDES KH120RH & KH412
PREAMP CHANNELS
2 Channel/3 Mode
Mode 1: Hammett Clean
Mode 2: Vintage/Hammett Overdrive
Mode 3: Modern Hammett Overdrive
EQ CONTROLS
Bass • Middle • Treble • Contour
MASTER CONTROLS
Volume
POWER AMP
Solid State
POWER OUTPUT
120 Watts
FEATURES
Spring Reverb
Series EFX Loop
Tape/CD Input
Footswitch Included

KH412
SPEAKERS
4 x 12” Celestion Rocket 50’s
POWER HANDLING
200 Watts RMS

Banner kat : RandallAmp.com



1 comment:

Ijau D. Koceng said...

[korek entry2 lama jairo]

aku tgh dlm dilema nak beli amp...