Thursday, November 20, 2008

DEMONSTRASI BOGEL

Reformis kecam demonstrasi bogel: Aktivis akui bukan suara menyeluruh

Oleh: RUSNIZAM MAHAT

TINDAKAN segelintir individu yang mahu mengadakan demontrasi secara bogel di depan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor dikecam oleh aktivis-aktivis reformasi.

Pada 14 November lalu, sekumpulan individu yang menggelar diri mereka Gerakan Reformis Rakyat (Reformis) mengancam untuk meneruskan mogok bogel sebagai membantah tindakan kerajaan negeri yang mahu menaikkan kadar sewa penduduk program Perumahan Rakyat (PPR) dari RM124 kepada RM250 sebulan.


Bagaimanapun, Nasir Isa seorang aktivis tegar reformasi berkata, kumpulan itu tidak mewakili aktivis-aktivis reformasi dan kebanyakan dari mereka tidak terlibat dalam aktivitit reformasi sejak 1998... teruskan

-----------------------------------------

Hari aku tension... office aku kena renovate hari nie dan ianya akan berjalan selama 1 minggu. Bunyi tukul ketuk sana ketuk sini sangat - sangat mengganggu emosi dan konsentrasiku. Last - last aku tak buat keja tapi surf internet baca suratkhabar online. Banyak juga laman brita yang aku surf dari Berita Harian hinggalah ke Harakah... Saja jak nak tau isu semasa dan melihat pandangan dan pendapat orang lain dari pelbagai perspektif.

Dalam banyak - banyak artikel dan berita, Headline di atas tu telah berjaya menarik perhatian aku. Hahahahahaha nampaknya teknik demonstrasi rakyat Malaysia sudah semakin advance. Tak sangka di Malaysia nie ada juga golongan nudist... Aku hairanlah napa pasal kadar sewa penduduk program Perumahan Rakyat (PPR) dinaikkan dorang sanggup berbogel nak protes dan membantah. Kalau di negara barat berbogel mungkin taklah kecoh sangat, tapi nie kat Malaysia... artis indie Carburetor Dung tunjuk punggung pun kena belasah ni plak nak berbogel... isk isk isk isk. 

Tak boleh kah perkara ini dibincangkan secara matang di antara pihak kerajaan negeri Selangor dengan penduduk yang membantah? atau mereka - mereka nie tak pernah diberi peluang untuk bersemuka dengan erti kata lain sebarang bantahan tidak akan dilayan... ntahlah aku tak tau. Namun aku yakin perkara sekecil ni patut boleh diselasaikan dengan cepat.

Mengikut pengetahuan aku, Negeri Selangor nie negeri yang kaya - raya. Dan aku berani bercakap ianya adalah negeri termaju di Malaysia. Dulu bukankah kerajaan Negeri Selangor ada berjanji kepada rakyat akan membela nasib rakyat terutamanya rakyat miskin jika mereka dipilih untuk menjadi kerajaan. Tapi apa yang berlaku ini adalah sebaliknya... Meningkatkan kadar sewa ni setahu aku bukan la membela nasib rakyat tapi membebankan. Dahlah orang yang terlibat ngan program rumah rakyat ni adalah golongan yang berpendapatan yang rendah. Kalau yah pun nak naikkan kadar tu tapi biarlah berada dikadar yang berpatutan ni kira tinggi gak dari RM 124 kepada RM 250 sebulan... naik seratus peratus. 

Walaubagaimanapun, mengikut petikan berita yang aku baca ada menyatakan bahawa kenaikkan kadar ini belumlah muktamad dan kerajaan Selangor masih di dalam peringkat perbincangan. Selain itu, menurut seorang aktivis yang ditemuh bual ada memberi pendapat bahawa para golongan yang berpuashati seharusnya menggunakan saluran yang betul bagi menyatakan ketidakpuasan hati mereka. isk isk isk macam - macam...

p/s: korang nak tau apa yang aku fikir?

1. Pandai juga aktivis dorang memberi pandangan supaya menggunakan saluran yang betul untuk menyuarakan bantahan. Tapi kalau geng dorang guna saluran taik  sampai buat demo yang mengganggu orang awam takder plak komennya.. mana satu saluran yang betul sebenarnya?

2. Bogel tak boleh tapi seks itu sedekah... apa kes? Ni memang gara - gara geng liwat ni...

3. Rasalah dorang sapa suruh pilih golongan tu untuk memerintah. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RAKAN & TAULAN

Follow by Email

JUMLAH PELAWAT

SEJAK 8HB SEPTEMBER 2008 (ISNIN) JAM 1.10 PETANG +8GMT