Saturday, November 22, 2008

KISAH BURUNG DAN SEMUT API


Pada zaman dahulu di sebuah hutan tinggal seekor burung yang sangat gemuk dan cantik. Burung ini tinggal di sebatang pokok cendana dekat dengan sebatang sungai yang sederhana dalam. Disatu hari apabila matahari sedang memancar terik, si burung tadi sedang bersantai di luar sarangnya sambil mengosok - gosok paruhnya kerana kekenyangan selepas makan tengahari bersama En. Jili si bangau tua.
Tiba - tiba perhatian siburung itu teralih ke tepi sungai kerana dia terdengar suara kecil meminta tolong. Sekali diamatinya siburung tadi ternampak seekor semut api sedang terkapai - kapai kelemasan dibawah arus sungai ke muara (air pasang ni kalau gi mancing ngam heheheheh ). Dengan gaya selamba siburung terus mematuk sekeping daun yang brada bedekatan dengan sarangnya lantas dibuangnya ke arah si semut yang kelemasan itu. Dengan ala - ala aksi dalam wayang The Guardian si semut terus berpaut di atas daun itu seraya membuat tabik spring kepada siburung tanda terima kasihnya. Siburung dengan gaya coolnya hanya mengeyitkan matanya dengan bermaksud "don't mention it baby..."
Beberapa hari selepas kejadian lemas - melemas tu, siburung bertenggek seketika di luar sarangnya sambil termenung mengenangkan duit pelaburannya yang di laburkan ngan BuluhMas lesap begitu saja. Hendak dijadikan cerita, adalah seorang pemburu yang kebetulan berlegar - legar berdekatan dengan pokok tempat tinggal siburung. Apa lagi si pemburu (pemburu yang cemburu kata kumpulan butterfingers) itu terus teruja apabila ternampak seekor burung gemuk bertenggek di atas dahan lalu mengacukan senapangnya untuk menembak siburung itu. Akan tetapi tembakannya tersasar kerana kakinya sakit kerana digigit semut api.....
-----------------------------------------
Korang pernah ke baca cerita seperti ini di dalam kisah dan tauladan siri cerita kanak - kanak? Baru - baru ni aku ada berbual - bual dengan Liza mengenai cerita ni dan baru tersedar rupanya cerita ni adalah cerita sedih... 
Napa plak aku cakap cerita sedih? Ok cuba korang pikir apa korang buat jika kaki korang kena gigit semut api? Mungkin secara refleksnya kita akan meloncat dan tangan terus memenyekkan (adakah perkataan ni) semut itu. So, dalam cerita ni korang tak terpikirkah semut tu akan mati di picit oleh pemburu yang cemburu itu? ntah la harap - harap la tak ramai yang jadi macam semut tu... ehh apa aku ckp nie???

1 comment:

sumandak bayu said...

Salam Bro...

pasti aku ingin jadi semut.....