Wednesday, November 19, 2008

REVIEW ZOOM G9.2TT


Rasa – rasanya dah hampir setahun aku menggunakan MultiFX Zoom G9.2tt ni dan barulah kini aku terfikir nak review pasal benda ni dan share apa pendapat aku ngan korang semua. Napa nak sampai setahun baru nak review? Hahahahah jawapannya senang jak… Masa aku mula2 beli benda ni dulu aku tak tau hapa ka jadahnya multiefek ni… Setelah setahun bergemulang dgnnya baru la aku dapat sedikit pengetahuan tentangnya dan sampai sekarang ni aku masih lagi mengkaji dan belajar bagi mendalamkan kemahiran aku di dalam arena multiefex ni.
 
So, dalam review ni aku akan bincangkan kelebihan dan keburukkan benda ni….

KELEBIHAN : 

1) Harga tuk efek nie murah range harga RM1600-RM1800 bergantung kepada tokeh kedai brapa dia mo mark-up but still consider murah.

2) Patch Varity Hampir Sama ngan BOSS GT8, Patch Harmonizer ada cuma string dia takdak hehehehe pandai jugak diorang bisnes.

3) Twin Expression Pedal Compare ngan Boss Satu jak or lain2 multiefek......pedal sebelah kanan 2 function UP-DOWN dan SideSlide, Pedal sebelah Kiri tuk Normal Function terpulang kepada user mo assign kedua-dua pedal tuh.

4) PRE-AMP Mantap!! dari MARSHALL JCM Twin Cabinet sampai ler Ke MESA BOOGIE ngan DIEZEL AMP cukup-cukup tak payah buang duit beli amp mahal-mahal cukup sekadar amp besar range watt dalamm 60-100Watt boleh support siap boleh adjust Output DB (Decibel output)----ada pilihan setting output samada tuk kegunaan amp watt besar atau amp watt rendah so tidak takut speaker kuyakk okeh, siap ada Digital Compressor,Preset ngan Secondary Equalization system ala-ala WINAMP.

5) MIDI PORT , USB PORT Complete.....korang jak pilih mana satu mo pakai pun siap ada output Decibel Controller samada tuk PC Soundcard ayam brand or untuk PC soundcard Super Brand.

6) PATCH CHANGING setakat nie Paling laju didunia tak yakin boleh refer kat www.ZOOM.com dijamin takdak Lagging specially tune for fast picking player (Shredder) tak caya korang boleh cuba tak ketara langsung tuh patch to patch changing dijamin bunyi antara part bridge ngan solo tak putus.

7) Sampling making senang sebab korang purchased benda nie disertakan sekali ngan software CUBASE LIMITED EDITION ORI PUNYAA OKEH tak main pirate-pirate siap boleh register online.

8) Manufacturing Workship memang kebal benda nie outer casing sekali ngan FOOT Switching METAL BUILD tak payah takut patah or pecah, side Cover Solid Radial Rubber.

9) Dan apa yang aku paling suka benda nie......DIA ADA TRANSTUBE Transistor boleh modified bergantung kepada korang kalu blum puas hati dia punya bunyi just pegi kedai elektronik bawak sample original punya TRANSTUBE pegi tukar ngan HIGH PERFOMANCE TRANSTUBE tapi kena setting balik lerr patch korang okeh so kalu ndak mo banyak masalah jangan cuba-cuba tukar 2bijik TRANSTUBE dia okeh kecuali korang memang pernah belajar elektronik, TRANSTUBE nie satu tuk Accelaration dan satu lagi tuh BOOSTING...so hati-hati ler ngan 2 menatang nie boleh hangus amp korang kalu main sebat jak pusing knob dia okeh.

10) STAGE ngan STUDIO USE mantap....kalu tak bergegar studio or stage jangan cakap TRANSTUBE tuh hanya sekadar aksesori bikin lawa-lawa jak.

11) Benda nie boleh Digunakan Sebagai STANDALONE EFFECT atau korang nak sambung ngan Audio Rack Digital Processor pun boleh depends apa jenis efek yang korang nak pakai tapi jangan yang melibatkan HIGH GAIN DISTORTION bab bunyi dia COnflict, benda nie boleh detect sound error kalu salah plug efek yang tak ngam ngan dia okeh.

12) FOOT SWITCHING FUNCTION PEDAL ada 12 kesemuanya termasuk sideslide pedal.

13) Patch dia korang boleh upgrade sendiri or download dari internet tapi sementara nie website dia blum ada latest update tuk patch G9 so bersabar ler okeh...so bagi yang terdelete kah or corrupt system dia semuanya ada di website WWW.ZOOM.COM semua troubleshooting instruction guideline dia ada di website tuh korang boleh refer trus dari situ takyah hantar kedai kecuali lah efek korang hancur tahap koma itu aku pun no komen pandai-pandai sendiri jak lah.


KELEMAHAN : 

1) Benda nie antara digital processor yang paling berat pernah aku guna compare ngan GT8 ringan.........huh saiz dia jak dah 1 setengah saiz GT8 korang bayangkan lah panjang dan berat benda nie, basah juga ketiak korang membawak benda nie.

2) Benda nie takbleh expose ngan moisture sangat bab komponen dalam efek jenis nie cukup sensitif banyak sensor.

3) tiada beg tuk benda nie so pandai-pandai lah korang pi mana-mana tailor minta buatkan beg tuk G9 nie estimate harga aku kurang pasti bab aku sendiri pakai efek nie pun pakai bungkus ngan plastik beg jak :lol: 

4) expression pedal sebelah kanan yang ada sideslide pedal tuh aku tengok macam mudah rosak kalu tak handle ngan hati-hati bab gear control dia plastik jak bukan besi.

5) Setup or Editing sound dia nie boleh tahan jugak rumit dia tidak jauh beza ngan GT8 tuh sebablah tuk benda nie pun aku tak rekomen kepada Beginner or newbies susah pokkkkk aku pun mau 1 tahun pakai benda masih tak khatam abis lagi setup work dia fuhhhh :roll: 

6) setting benda nie jak makan masa yang lama dan yang paling ketara lets say kalu diumah korang pakai amp 60watt 12 inci punya speaker korang tak boleh pakai setting yang sama time korang jamm pakai amp 100watt 12 inci sebab setting dia automatik pandai lari gila babi punya so kepada kaki battle of the band biasanya korang diberi peruntukkan 2-3 minit tuk sound check aku brani gerenti memang tak cukup kalu setakat 2-3 minit nak setting benda nie . So, kalau nak guna benda ni masa battle or gig kena kita siasat apa amp yg digunakan oleh pihak penganjur supaya kita boleh ready ngan settingnya.


7) Rating bunyi METALZONE PATCH dia (khas tuk kaki metal)compare ngan METALZONE BOSS GT8 Range dalam 48% to 50%.....memang takbleh sama btul ngan original BOSS METALZONE tapi korang boleh moderate METALZONE dia supaya setanding ngan BOSS Punya METALZONE dengan external COMPRESSOR bergantung ngan pro tak pro korang main ngan external gadget nie okeh.

8) compare BOSS GT8 ngan ZOOM G9.....G9 Kuat makan KARAN....pasal tuh lah G9 takdak Battery slot tak macam Efek lain...rating tuk Power usage dia tak boleh drop dari 240Vac ke 220Vac sure tak jalan efek nie.....lagi benda nie kalu letrik kat umah korang jenis tak stabil sure boleh blackout lampu umah korang bila operate menatang nie....kes nie pun aku dah alami semasa operate G9....bulih tahan jugak G9 melahap karan umah aku hehehehe, tapi aku ada solution tuk masalah nie untuk kepada sesapa yang letrik umah diorang tak stabil tapi ada niat mo guna ZOOM G9 korang boleh stabil power rating efek nie ngan bantuan UPS or VOLTAGE REGULATOR okeh boleh didapati di kedai-kedai komputer.

Rasanya takat ni saja buat masa ni... harap korang dapat la sedikit idea mengenai multiefek ni. Bagi yang lebih expert dari aku tolong la kasi sikit tunjuk ajar… hehehehehe.. k la nanti kalau ada masa aku review benda lain plak…. Cheers!!!


3 comments:

Ijau D. Koceng said...

aku punya zoom b1x yg low-tech pun masih terkial2 cari setting favourite (masih guna patch/setting preset default), inikan pula yg jauh lebih advance... klu aku ada b9.1ut/b9.2tt kompom pening >:)

Ijau D. Koceng said...
This comment has been removed by the author.
hellfuck said...

salam bro, aku mau tanya ckit ni.. ko rasa mana bagus, multi effect atau pun yang single contoh macam boss metalzone MT-2 ? yg mana paling senang di urus??..