Monday, January 12, 2009

LICENSED TO GRILL : CIKINWING BERSILA featuring TAUGEH UDANG KERING SARAWAK

Gambar: Layakkah ini dipanggil sebagai pencuci mulut?

Selepas menikmati juadah tengahari, aku teruskan ngan menonton movie Hitch kat cenel movie sambil pekena satu bar kecik coklat sebagai pencuci mulut.. heheheh boleh ker? pas movie Hitch abis, aku nak teruskan misi memasak secukup rasa Maggi aku. Selepas undian dijalankan, akhirnya dorang semua memilih untuk makan ayam panggang untuk makan malam walaupun pada mulanya aku bercadang nak buat ayam goreng embak.... so, mungkin belum sampai masanya lagi untuk aku share resepi ayam goreng embak ngan korang.. sabar2la yek.

Sebelum aku teruskan ngan bahan2nya aku nak kasitau korang tajuk entri ni Licensed to grill adalah cadangan adik aku.. heheheheh aku pikir cam ngam juga so.. teruskanlah...

Gambar: Aku perap ayam tu selama 45 minit sebelum di panggang

Untuk bahan2 perap ni aku guna limau kasturi, minyak masak, serbuk kari, serbuk kunyit, madu lebah asli, air (semuanya secukup rasa) dan last but not least iaitu Serbuk Perencah Secukup Rasa Maggi hehehehehe... lepas perap aku sambung p layan tv.. huh hujan semakin lebat... siaran tv sedikit terganggu...

Gambar: Sebelum masuk oven (sedang kasi panas)

korang dapat teka ngapa tak aku namakan resepi aku ni ayam panggang bersila? Errrmm kalau korang nak tau hehehe korang tengok posisi ayam tu sebelum kena panggang hehehehe penuh dgn sopan santun kan? k layan jak la.

Gambar: Sedang di bakar (half simpan dlm oven, half p bakar ngan arang

Gambar: Dengan tenang dorang stay kat dalam oven...

Gambar: ni plak bahan - bahan untuk sos cicah.. heheheh rasanya korang kenal sangat ngan bahan2 tu kan?

Gambar: Inilah hasilnya selepas bahan2 tadi aku campurkan dengan kicap masin adabi sos tomato or kalau org putih panggil ketchup, dan gula. (semuanya juga Secukup Rasa)

Gambar: Ini hasil dari dalam oven punya? ok ka?

Gambar: Ni plak hasil yang dibakar ngan arang.. heheheh hangus sikit tapi adik aku ckp rasa masih ok lagi

Gambar: Taugeh Udang Kering Sarawak

Untuk sayur makan malam plak aku masak sayur taugeh yang ditumis ngan campuran udang kering sarawak. heheheh udang kering sarawak ni lain sikit ngan udang kering yang biasa dijumpa kan pasar. kalau tak silap aku, dorang bikin udang kering ni ngan menggunakan udang galah ... aku tak pasti tapi itulah yang aku dengar orang cakap... betulkan kalau salah k... Sebelum dimasak aku remdamkan udang kering ni dalam air panas... bahan tumisannya ? ala korang ni pura2 tak tau lagi .. heheheh aku guna bawang putih dan merah dengan k sebut betul2 Serbuk Perencah Secukup Rasa Maggi hehehehehehe.. Dan sebagai hiasan yang tak seberapa aku taburan hirisan lada besar....

Sebenarnya, misi memasak aku di sambung oleh mak aku pasal ada spesel request punya menu... aku belum belajar lagi menu spesel request ni dari mak aku. So, utk langkah berjaga - jaga aku serahkanlah dapur kat mak aku utk memasak Rendang Itik Nila Spesel... Korang suka makan daging itik nila? hahahah sedap wooooo nantilah kalau aku dah pandai masak rendang itik nila.. aku akan share ngan korang .. hheheheh selamat mencuba...

6 comments:

Pujangga Asmara said...

Fuiyooo...sedapnyer..meleleh air liur nih...huahuahua

Anonymous said...

waahhh Ayam panggang.. nyum ..nyum terliur plak

beloved said...

ingatkan tak akan jumpa resepi dlam blog ni...tapi..

Hehehe...Apa2 pun, tetiba rasa lapar lah pulak..kena try nih!..

Anonymous said...

Hahahaha kalau korang nak tau ni la blog resepi yang paling rock n roll kat m'sia ni hahahaha

Anonymous said...

Nyummm! Make me some!

Anonymous said...

kasi sedia ayam la sy tolong buat hahahaha