Thursday, January 8, 2009

MAUT - LAMBANG WAYANG MELAYU YANG TIDAK MATANG

Bila tengok poster fuh mmg cun la slogan "Hidup belum pasti, Mati sudah tentu..." ianya mengingatkan aku akan sebuah band thrash metal klasik Dark Angel dengan lagunya Death is Certain (life is not). Ni lirik yang aku copy dari sumber rambang kat internet....

Dark Angel - Death is certain (life is not)
Album: Darkness Descends

Respecting your wishes 
My brother, you wish to die 
In a bed surrounded by tubes 
Immobility's cast its shadow 
In your body numbness reigns 
You've calculated your demise 
Your future racked with pain 
I'll take the life behind your eyes 

There was a time when death was distant 
And the fire of life burned bright 
Now we realize life's no constant 
No will to life, death's a right 
Euthanasia, not murder 
Act of mercy to escape 
Society's form of torture 
To let you live this way 

Death is certain 
Life is not 
Your mind's in torment 
Waiting to rot 
The final curtain 
Always draws it close 
When death is certain 
The end unfolds 

From the neck down, you're senseless 
From the neck up, you're alive 
And the politics of humanity 
Refuse to let you die 
And all the while you plot your death 
With me at your side 
Your last wish, your brain to rest 
Your bondage ropes untied 

And the prayer for miracles is through 
For there's no god to care 

Do unto others as done to you 
Without a doubt he isn't there 
I won't make a mistake with faith 
Christ's a waste of time 
How can I put my trust in god 
With innocent people dying? 

Paralytic disease infests your brain 
Debilitates your mind 
A vegetable wasting, decaying 
You're running out of time 
All I know is what you said 
Before the comas' grip 
Don't want to live your life brain dead 
To death you crave to slip 

The needle's pulled from in your arm 
The pulse of life has stopped 
Your granted plea, a painless death 
To arrive at the end you'd sought 
The cryptic statement - bonded truth 
Lie peaceful in your grave 
Did we just give up on you? 
I hope you have been saved... 

Death is certain 
Life is not 
Your mind lies dormant 
Proceeding to rot 
The final curtain 
Has drawn its close 
When death is certain 
The end unfolds!

kalau tak silap aku tajuk asal wayang ni adalah malaikat maut tapi ntah tetiba tukar p maut... maybe terlampau ganas kot... sampai org finas terkencing dalam seluar apabila melihat tajuknya... Filem ni kononnya mempunyai tiga kisah tentang roh yang tidak tenteram atas perkara yang mereka lakukan semasa mereka masih hidup. memang kisah cerita ini penuh dengan pengajaran yang menginsafkan. Aku paling tergelak apabila membaca sinopsis cerita yang mengisahkan tentang remaja black metal lakonan Awal Ashari & Que Haidar.... (sebenarnya aku minat ngan lakonan si Que ni). Pada pendapat akulah, pengarah dan pembuat cerita ini membuat wayang main tangkap muat jak tanpa membuat penyelidikan terperinci tentang subjek yang hendak diutarakan di dalam filem mereka. Mungkin dia dapat idea buat filem ni masa berak then lepas berak terus tulis skrip then casting terus shooting.... Apa tidaknya korang tengok make up watak2 dalam filem tu.. ada aku sertakan kat bawah ni.

Korang perasan make up di atas macam band member Peter Pan yang tak cukup tido? selain pendant yang di pakai yang lain tu semuanya out of topic... Dorang mungkin mengambil majalah mastika dan harian metro sebagai sumber rujukan utamanya. hahahahahahah karut la dorang ni...

Ni aku paling tak puas hati, make up macam mau p lakon opera cina jak... adeimacam pondan pun ada... Wooiii kalau tak tau make up pun at least kasi la spike 6 inci ka sebagai aksesori barula nampak black metal...

Lah... patutlah macam pondan punya make up... rupa2nya tukang make up dia pun sama... boleh servis ke nyah?

Aku sebenarnya bukanlah peminat muzik Black Metal, tapi at least aku tahu walaupun tak banyak akan konsep penampilan pemuzik dan peminat black metal. Korang tengok cover album Immortal - Battle of the north ni (aku saja ambil dorang sebagai contoh pasal gitar dia sama ngan gitar yang aku pakai). Korang boleh nampak kah perbezaan antara watak filem maut ngan pemuzik sebenar... kalau korang tak boleh nampak bagus korang p makan taik cicak...

Gambar di atas adalah Mr. Abbath dari kumpulan Immortal semasa konsert dorang... Errrmmm korang dah boleh bayangkan bertapa lawaknya make up dalam wayang tu hahahahahaha (actually, make up si Abbath ni dah pun cukup lawak untuk aku heheheh)... woi.. buat kerja tu jgnlah main tangkap muat... buat la home work sikit.

Korang tengok kucing ni lagi menghampiri teknik solekan pemuzik black metal Immortal hahahahahaha apalah... bagus ambik kucing ni jadi pelakon wakakakakakaka...

Aku belum tengok lagi movie ni.. mayb taknak la tengok tunggu kawan aku beli cd pirate then boleh la aku copy tengok di rumah. kalau tak best boleh buang. cuba korang rujuk filem2 lama zaman Allahyarham Tan Sri P. Ramlee... walaupun masih zaman analog dan hitam putih tapi kualiti wayangnya sangat baik dan kekal menarik hingga ke hari ini... Akhir sekali, aku bukan nak tunjuk pandai dan anti wayang tempatan... tapi aku sebagai peminat wayang (tak kiralah antarabangsa or tempatan) aku rasa aku berhak mengeluarkan pendapat tentang produksi ini... tapi sesapa nak tengok wayang black metal pondan boleh menyerbu pawagam yang berdekatan pada 15 januari ini... Belilah Barangan Buatan Malaysia

p/s: gambar yang aku sertakan di atas aku rembat kat google image heheheheh kepada tuan punya gambar sorry  yek uwekkk

5 comments:

Jlascanteen said...

mekap que haider dan si awal tu macam glam rock yang poser. bukan black metal... nasib baik pakai mekap itam kalau merah mesti mcm david bowie nda pun boy george

Anonymous said...

aku rasa muka pondan tukang solek tu lebih ngeri dari muka Abbath Immortal... gila boleh jadi puaka niyang rapik.... tapi lembut sikit ...auuuwww

sumandak bayu said...

Salam bro,

sedih btoi kalo filem ni rosak dek cara penampilan artis.. ada kalanya skrip tak baik tapi pelakon dia dah show yang terbaik... ada gak skrip baik tapi pelakon pulak spoil...

Sampai bila kit boleh capai filem semua yang TERBAIK... LU PIKIR LA SANDIRI

Anonymous said...

drg kekadang buat movie nak cepat jak, then casting dia mmg mcam dah tiada pelakon lain dah di malaysia ni... bilalah para pembuat filem kita ini mau keluar dari tempurung dalam perigi kita.... kos juta - juta tapi kualiti taraf indie movie dari luar.. camner kita nak saing... last - last harap kerajaan nak bantu. camner kerajaan nak bantu kalau yang minta bantuan itu tak berkebolehan? nasiblah ada beberapa pegarah dan pembuat film yang masih boleh di banggakan...

Anonymous said...

hi... aku suke tang gambo kucing tu jer.. kekekeke